Cervelo S5 i aksjon under turrittvarianten av Liege Bastogne Liege i 2019
Cervelo S5 i aksjon under turrittvarianten av Liege Bastogne Liege i 2019

Cervelo byr på to hovedgrener innenfor landevveissegmentet, henholdsvis S-serien og R-serien (De har også nylig introdusert Caledonia som en litt mer avslappet modell med mer avslappet geometri, og bedre tilpasset blandeveissykling. Vi kjenner ikke Caledonia annet enn at vi har sett sykkelen.) Vi har begge stiftet erfaring med både R og S-serien, og tenkte vi skulle dele disse erfaringene for deg som er i tvil om hvilken sykkel som er best for deg.

Det er nemlig flotte sykler i begge modellserier, men med veldig distinkte forskjeller.
S-serien er såkalte aerosykler, hvor fokuset først og fremst ligger på å trenge igjennom luften så effektivt som mulig. Moderne karbonteknologi går dette mulig ved å kunne forme rammen slank og med færrest mulig elementer som skaper luftmotstand. R-serien har et større fokus på de klassiske egenskapene til en landeveissykkel, hvor blant annet komfort og effektivitet er viktige parametre. Vi har imidlertid ikke erfaring med siste versjon av S5 så forskjellen mellom de to modellene kan være mindre eller annerledes nå.

foersteS5

Tom Atles første S5

Historikk

Vår erfaring består av å a syklet på Cervelo siden hhv. 2013 og 2014 på modelllene S5 og R5. Vi sitter på en ganske klar formening om hva som skiller de to modellene i form av ulike egenskaper. Tom Atles første møte med Cervelo som eier var en S5 som ble kjøpt på Sørensen sykler. Han gikk da fra en Trek Madone og overgangen var fantastisk. Ved å bytte sykkel ble han umiddelbart to knepp raskere (synes han selv i alle fall). Dette var ikke akkurat i aerosyklenes barndom, og Trek hadde fortsatt en lang vei å gå sammenlignet med cervelo på det området. På den tiden solgte cervelo syklene sine med rimelige hjulsett, så det lå i kortene at de måtte byttes umiddelbart. Tom Atles første S5 ble kjørt med Zipp 404/808 kombinasjonen, og trillet fantastisk godt. I 2013 syklet vi etapperittet Vikingtour, og det var en såpass flott opplevelse med etapperitt at vi gikk «all-in» og meldte oss på Tour Transalp i 2014. Til det eventyret kjøpte vi hver vår Cervelo R5, også via Sørensen sykler. Disse satte vi opp med Shimano C24 hjulsett (Cervelo solgte fortsatt syklene sine med kjipe hjulsett), og syklene krøp vel akkurat under UCIs vektgrense (6,5kg). Dette var en fantastisk sykkel som klatret svært bra, og var i tillegg utrolig komfortabel med sine syltynne og ditto fleksible «seatstays». Transalp ble en utrolig flott opplevelse, og R5 fulgte oss videre på mange eventyr etter det. I 20xx ble Marianne forført av en lekker S5 hos Tender sport i Sandefjord, og da ble R5 byttet ut til fordel for S5. At sykkelen var lekker var en ting, men Marianne fant seg aldri godt til rette på denne sykkelen, og vi endte opp med at Marianne tok over Tom Atles R5, og Tom Atle fikk seg en splitter ny S5. Fast forward til 2019, og vi har meldt oss på Trans-alp igjen. Marianne oppgraderer sin R5 til nyeste modell med skivebremser, hjul fra Enve og elektronisk giring. Tom Atle kjører med sin S5, og det viser seg å være en effektiv kombinasjon da arbeidsfordelingen ligger i at Tom Atle skal taue på de flate strekkene, og i bakkene kjører vi kollektivt på den farten vi klarer å holde. Vi lukter på en topp-ti plassering i mix-klassen før Tom Atle kjører i et hull i veibanen og krasjer på femte etappe, men det er en annen historie. Marianne er imidlertid happy med sin nye R5 selv om denne er tyngre enn den gamle. Årsaken? Skivebremser og elektronisk giring + et fokus fra cervelo på å øke stivheten i ramma på de rette stedene slik at mer kraft går rett i bakhjulet. Vi skriver 2020 og i et utfall av Koronadepresjon kjøper Marianne seg en ny R5. Det betyr at Tom Atle nok en gang får arve den gamle sykkelen hennes. Marianne får en åpenbaring med den nye sykkelen som har et fantastisk hjulsett fra DTswiss, og oppgraderingen setter lys på hvor viktig et godt hjulsett er for totalopplevelsen av en sykkel. Siden Tom Atle går rett fra en S5 til en R5 så blir forskjellen svært merkbar, og de opplevde forskjellene er den direkte årsaken til denne artikkelen.

mary R5

Marianne i intervallmodus på sin gamle R5

Litt om syklene

Som nevnt er S5 en aerosykkel, hvor det primære fokuset er på å få sykkelen til å skjære gjennom luften med minst mulig motstand. Historisk sett har Cervelo hatt et grep om aerosykler, og innførte aero-begrepet med sin modell «Soloist» tilbake til tiden hvor CSC herjet worldtouren med Cancellara, Schleck-brødrene godt hjulpet av vår egen Kurt Asle Arvesen. De første aerosyklene var imidlertid noe ordentlig herk å sykle på. Jovisst var de aerodynamiske, men de plukket også opp hver eneste lille ujevnhet i veibanen og sendte den opp igjennom sete og rygg og utfordret utholdenheten til sykkelrytteren ift. simpelthen å holde ut «behandlingen». Moderne karbonteknologi har gjort det mulig å forbedre komforten på aerosyklene betydelig, men UCI (det internasjonale sykkelforbundet) har nokså strikte regler for utforming av rammer, og man kan til en viss grad hevde at UCI hindrer utviklingen av de mest optimale rammeformene. Resultatet er at flere og flere produsenter av sykler nå produserer egne sykler for triatlon som ikke følger UCIs regelverk. Derfor kan vi som driver med triatlon i dag høste fruktene av sykler som er utviklet utenfor UCIs trange tvangstrøye. Det betyr imidlertid at vi ikke kan delta med våre sykler i temporitt som arrangeres av forbundet siden syklene ikke er godkjente. Etter min mening burde forbundet arrangere en åpen klasse for å få med triatleter på temporitt, men det er en helt annen sak, vi skal nemlig se på forskjellene mellom S5 og R5.

Erfaringene

S5 er en aerosykkel, javisst, og fortsatt er ikke komforten i en aeroramme den samme som på en tradisjonell sykkelkonstruksjon. Det fører til at S5 er en sykkel som plukker opp mer støt fra ujevn veibane. Det hindret ikke Tom Atle i det hele tatt når vi syklet vår lengste langtur i sommer (335km). Nå skal det også sies at rammen er en liten del av hele det aerodynamkske regnestykket, og det aller viktigste for å oppnå best mulig aerodynamikk er sittestillingen. Derfor bør en aerosykkel kunne by deg på muligheten for å sitte mest mulig optimalt. Den jobben klarer S5 med glans, og ved å slamme stemmet hel ned så havner du i en svært aerodynamisk gunstig sittestilling. Dette avhenger selvsagt av din egen unike anatomi og valgt sykkelstørrelse. Vi har havnet på størrelse 54cm på alle syklene våre. Vi er hhv 176 og 178cm, og selv om vi har nokså ulike anatomi så finner vi oss godt til rette på denne sykkelstørrelsen. Som nevnt tidligere har hjulsettet mye å si for opplevelsen på sykkelsetet. Den siste S5 vi har brukt ble levert med et hjulsett fra HED (HED6), som er et aluminiumshjul med en karbonkappe som felgprofil. Hjulene er forholdsvis lette, samtidig som de har gode aerodynamiske egenskaper og med aluminium i bremsebanen så fungerer de fint med felgbrems, også når det er vått. Denne komboen gir oss en rask sykkel som også er kvikk i responsen. Man føler at man får igjen veldig mye av tråkket, også når du står og trår. Med de aerodynamiske egenskapene som beskrevet overnfor så triller dette styggfort. I utforbakke og på flatene er det mulig å ta igjen veldig mye tapt tid i eksempelvis et ritt som Trans-alp. Vekten er også godt innafor, selv om rammen er et knepp tyngre enn R5. Og da kommer tusenkronerspørsmålet: Hva var forskjellen i overgangen fra S5 til R5? Det første Tom Atle merket var at fartsfølelsen ble mye mindre. Det virket ikke som om det gikk fort i det hele tatt, selv om sykkelcomputeren hevdet noe annet. Komforten slår nok betydelig inn mht. fartsfølelsen, men her er det nok mindre forskjeller i rammegeometri som også spiller inn, og gir R5 en mer balansert kjøreopplevelse enn S5 som har en mer «livlig» og «racing» følelse. Dette er som sagt kun en følelse da de første turene gikk like hurtig som de ville gjort med S5. R5 er imidlertid en klatremaskin. R5 spiser bakker på en helt annen måte enn S5, kanskje også takket være felgene fra Enve? Uansett er returen fra tråkket betydelig og med R5 gleder du deg til neste oppoverbakke.

Hjulsett

Apropos felgen fra Enve. Disse takler vind på en svært god måte med sin brede profil, og avrundede topp slipper sidevind på en ganske god og kontrollert måte. Marianne på sin side rapporterte at DTswiss hjulene på hennes nye R5 var betydelig mer «Snappy» og responsive enn Enve felgene, så Tom Atle er nysgjerrig på å teste det hjulsettet. DTswiss hjulene er klargjort for slangeløst oppsett, og det vil bli iverksatt så snart det lar seg gjøre. Da vil det trille enda bedre! Tom Atle har et hjulsett fra Fastforward (F3D) som for øyeblikket tjenestegjør på cross-sykkelen. Dette hjulsettet vil neste sommer kommer over på hans R5, så det blir spennende å se hvordan det vil fungere. Om vi opplever store effekter av eksperimentering med ulike hjulsett så vil vi oppdatere denne artikkelen.

Oppsummering:

S5: Racingalternativet, er raskest under de aller fleste forhold, ferdig snakka. Komforten kan bli bedre, og de nye modellene har plass til bredere dekk som kan kompensere noe. Den modellen S5 vi har erfaring med takler ikke mer enn 23mm bredde på bakdekket, så her kan det være større forskjeller. Den nyeste modellen S5 kommer med skivebremser, som gir en forbedring av de aerodynamiske egenskapene kontra felgbrems, men systemet er noe tyngre så det kommer med en vektstraff.
R5: Allrounderen og klatreren. R5 gir en betydelig mer komfortabel kjøreopplevelse, og den gir også en betydelig fordel når det kommer til klatregenskaper. Når vi hevder at S5 er racingalternativet så betyr ikke det at R5 ikke er et alternativ til racing, nei absolutt ikke, og kanskje R5 med sin lavere fartsfølelse vil få deg til å sykle raskere i utforbakke og ergo du kommer raskere til mål.

Uansett hva du prioriterer av egenskaper så kommer du godt ut av det enten du velger det ene eller andre alternativet. Dette er gode sykler, ferdig snakka. Når det gjelder det øvrige modellutvalget til Cervelo så finnes modellen R3 som er mer eller mindre samme ramme som den første R5 vi kjøpte i 2013. Det finnes en også en aeroramme som heter S3, og den er nærmest identisk med rammen som Tor Hushovd tok VM-gull med i Australia. Altså ganske greie alternativer. Hvorfor Cervelo?

Vi håper våre erfaringer vil hjelpe deg i å velge den sykkelen som passer ditt behov best. Lykke til.

PS: Her er et par filmsnutter hvor du ser begge syklene i aksjon.

Cervelo S5 vs R5 https://triatlonboka.no/images/liegebastogneliege.jpg Super User