Første gangen jeg ble oppmerksom på Cervélo var på den tiden da Kurt Asle Arvesen syklet på laget til Bjarne Riis (CSC). Den gangen tok Cervélo markedet med storm ved at de lagde den første aerorammen, dvs at de utforsket mulighetene som lå i materialet karbon til å forme rammen slik at den ble mer aerodynamisk. Resultatet ble klassikeren «Soloist». Med denne rammen, og eksponeringen ved å sponse et lag som CSC med stjerner som Fabian Cancellara og Schleck-brødrene, gikk ikke upåaktet hen. Det har blitt både klassiker og monumentseire siden den gang, og vår egen Thor Hushovd har faktisk blitt verdensmester på en Cervélo. Nå i det siste har Edvald Boasson Hagen syklet på Cervélo. Neste år skal Cervélo sponse Team Sunweb, og med Tom Dumolin har det laget en verdig kandidat til å utfordre Team sky, og gjøre Tour de France mer spennende.
Hva var det som vekket oppmerksomheten min ved Cervélo? Jo det var typen markedsføring. Her var det ikke drøye påstander uten dokumentasjon, eller appeller til følelsene mine, men heller en ingeniørtilnærming hvor veien frem til ferdig produkt via R&D avdelingen ble vist frem. Mindre hjerte og mer hjerne kan du si. Dette er sannsynligvvis kjernen i Cervélos suksess, og årsaken til at merket har en stor og lojal brukerkohort. Spesielt innen triatlon har Cervélo hatt stor suksess, og med god grunn. Da Cervélo slapp sin nye supersykkel for triatlon i 2017 (P5X) ble det satt i gang kronerulling på forumet til Slowtwitch. Brukerne der ønsket nemlig å teste temposykler i vindtunell mot hverandre med identisk testprotokoll. De øvrige leverandørene i markedet har nemlig sakte men sikkert kommet etter Cervélo i form av både å utvikle mer aerodynamiske og stive sykkelrammer, men også i å dokumentere fremskrittene sine og fortelle hvorfor dette faktisk betyr noe. Hver leverandør har sin vindtunelltest som viser at deres sykkel er mest aerodynamisk. Testen ble gjennomført med lik testprotokoll for alle sykler. Resultatet ble at Cervélos nye modell var mest aerodynamisk i alle vindvinkler så nær som én. Det som imidlertid var den store overraskelsen var at den gamle Cervélo P5 var nest best, bedre enn alle de øvrige supersyklene i testen! Om du lurer på mer om testen kan du lese den her: https://www.slowtwitch.com/Tech/Triathlon_Bikes_in_the_Age_of_Peak_Aero_6429.html
Det er mer enn aerodynamikk som skaper en god sykkel, det er bare en av mange egenskaper. Det som er vel verdt å merke seg er imidlertid det faktum at sykkelens egenskaper hovedsakelig bestemmes av kvalitetene som rammen besitter. Utstyret (gir, bremser krank) regulerer funksjonen og er med på å bestemme vekten på sykkelen din. Rammen derimot påvirker sittestillingen din, effektiviteten av tråkket ditt via stivheten samt komforten, også i form av hvor stiv rammen er. Kunsten for en sykkelprodusent er å produsere rammer som ivaretar mest mulig av disse ulike egenskapene. Cervélo lager to typer landeveissykler, hhv. S-serien og R-serien. S-serien har hovedfokus på aerodynamikken, noe som ofrer en del av komforten på effektivitetens alter. R-serien har mye mer komfort innebygget, men er allikevel også svært aerodynamisk. Begge seriene er relativt lette, men R-serien er et hakk lettere.
For oss så har vi gjort ulike valg basert på våre personlige prioriteringer. Marianne har valgt seg en R-serie sykkel, imens Tom Atle havnet på en S-serie sykkel. Marianne har pr i dag den nyeste sykkelen med det flotteste utstyret (R5 med Enve hjulsett, SRAM etap girsystem, SRAM Quarq wattmåler og hydrauliske skivebremser fra SRAM). Tom Atle kjører en S-5 med HED hjulsett og Shimano Dura-ace mekanisk utstyrsgruppe med ordinær felgbrems. Med disse landeveissyklene har vi sikret oss et svært godt utgangspunkt for våre planer for 2019. Det er ikke utstyret det kommer an på for å si det sånn. Vi skal komme tilbake senere med mer om disse planene, men vi kan avsløre at vi både gleder og gruer oss litt.
Cervélo lager jo også sykler for triatlon, og Tom Atle sykler på en P5. Marianne kjører på en Merida Warp, men drømmer seg nå og da bort til en Cervélo. Vi får se hva tid, prioriteringer og økonomi tillater.