De fleste triatleter har en forkjærlighet for utstyret sitt, og i så måte er vi ikke noe unntak. Når det kommer til sykler har vi etter hvert fått et forhold til Cervélo som sykkelmerke, fordi vi er veldig fornøyd med den opplevde kvaliteten på syklene. Det begynte med at Tom Atle kjøpte seg en S5 landeveissykkel i 2012, og i 2014 kjøpte vi oss begge R5 modellen til vår første deltagelse i Tour Trans-alp. Etter dette var også Marianne solgt, og hennes forhold til denne sykkelen ble langt og godt. I skrivende stund sykler Tom Atle på en S5 og Marianne på en R5. I tillegg har det nå kommet inn to splitter nye Cervélo PX som vi skal te en nærmere titt på her.
Nyskapende
Innovasjon kjennetegner Cervélo, og var for eksempel sykkelmerket som var først ute med aerosykler for landevei (Soloist). De var en stund alene om dette, men etter hvert som aerosyklene til Cervélo solgte bra kastet resten av bransjen seg på. Triatlon er en viktig sjanger for Cervélo som har slått seg opp i miljøet ved hjelp av en markedsføringsstrategi som i stor grad har vært mer faktabasert enn sammenlignbare konkurrenter. Dette har vist seg å få godt gjennomslag i triatlonmiljøet. Det beste eksemplet på dette er den årlige sykkeltellingen på havna i Kona (VM i langdistanse triatlon). I fjor (2019) hadde Cervélo nesten dobbelt så mange sykler i T1 som nærmeste konkurrent.
PX - historikken
Cervélo PX er en videre utvikling av Cervélo P5X som ble lansert i 2016. P5X var kulminasjonen av Cervélos treårige prosjekt med målsetning om å lage den ultimate triatlonsykkelen. Les mer om utviklingen her. Cervélo P5X ble svært godt mottatt i triatlonmiljøet, og sykkelen kom svært godt ut av den uavhengige testen i vindtunnel finansiert ved hjelp kronerulling på triatlonsidene Slowtwitch. Cervélo videreutviklet P5X i form av å lage et enklere rammedesign, og å bytte ut deler av karbonet i sykkelen med plast. På den måten ble sykkelen lettere samtidig som den beholdt de aerodynamiske egenskapene. Dette resulterte først i modellen P3X, før PX kom i 2019. P3X og PX har dermed blitt rimeligere og lettere enn P5X. Ved henting veide vi den ene sykkelen til 9,3 kg uten pedaler. Det er ikke noen lettvekter, men det har heller aldri vært målet med denne sykkelen.
I utviklingen av sykkelen gjorde Cervélo en grundig research i forkant i form av å fotografere syklene til deltagerne ved triatlonkonkurranser. Dette har igjen resultert i at sykkelen har en rikelig mengde integrert plass til ernæring, drikke og verktøy man behøver i tilfelle punktering. I praksis betyr dette at du unngår å ødelegge sykkelens aerodynamiske egenskaper med å plassere ulike vesker og beholdere rundt omkring på ramma.
Justerbar og pakkbar
Et annet fortrinn med PX fremfor tidligere modeller er det enkle brukergrensesnittet for å justere sykkelen. Høyden på tempobøylene justeres enkelt ved å løsne en enkelt skrue. I tillegg kan posisjonen i lengde justeres i utallige retninger på en enkel måte. Sykkelen er også laget for å kunne pakkes sammen, og leveres med utstyr for forsvarlig pakking av «base baren» som deles i to ved demontering.
Leveres Race-ready
I skrivende stund leveres PX I tre versjoner, hhv. Løst som ramme, slik at du kan bygge opp sykkelen akkurat som du vil, eller med utstyr fra SRAM eller Shimano. Vi valgte Shimano versjonen, da vi har god erfaring med driftssikkerhet og brukervennlighet fra den japanske leverandøren. Vi oppfatter at sykkelen leveres med veldig relevant utstyr, og det eneste vi må ta stilling til er hvor og hvilke flaskeholdere og computerfester vi skal benytte oss av. Det er bare en enkelt komponent som vi skal bytte ut på sykkelen, og det er kassetten. Sykkelen leveres med en 11-30 kassett, men vi ønsker tettere avstand mellom girene, og gir derfor slipp på de letteste, og setter på en 11-25 kassett istedet. Hvis vi en gang i fremtiden skal delta i en konkurranse med veldig kupert sykling så vil vi nok bytte tilbake (Swissman?). Ellers er sykkelen etter vår mening fullstendig «Race-ready». Hjulsettet fra DT Swiss er klargjort for slangeløst oppsett, og det samme er dekkene som følger med. Dekkene er i følge uavhengige tester også det raskeste slangeløse dekket tilgjengelig for øyeblikket. Gir og bremser er Shimano Dura-ace, med svært enkelt grensesnitt for giring. Det er en knapp for lettere og en knapp for tyngre gir. Systemet bestemmer for deg og girer automatisk mellom store og lilleskiva når du har behov for dette. Selvfølgelig kan du også gå inn i oppsettet ved å koble sykkelen til din datamaskin, og ved hjelp av programvare fra Shimano endre manuelt på disse preferansene.
Erfaringer
Det har blitt noen turer ute på syklene, og det hersker liten tvil om at dette er raske saker! Sykkelen opplevdes både lett håndterlig, responsiv og ikke minst veldig rask. Mange faktorer vil nok bidra til farten det er mulig å hente ut av denne sykkelen, men vi peker på følgende opplagte fordeler:
- Aerodynamikk (ikke bare ramma i seg selv, men også muligheten til å finne den raskeste sittestillingen samt at alt du velger å pakke med deg får plass inne i sykkelens mange lagringsplasser.
- Gode hjul som triller svært godt.
- Slangeløst oppsett – gir mindre friksjon mot underlaget.
Syklene leverer også i forhold til at de er svært enkle å skru på, og det er raskt å justere opp og ned, og frem og tilbake. Det er kjempenyttig i den fasen vi befinner oss nå, hvor vi søker etter den beste sittestillingen. Vi kommer til å oppdatere denne artikkelen etter hvert med mer bilder og våre erfaringer.