Her hjemme har denne våren vært kald og våt, og det har også preget våre første konkurranser i år. 2019-sesongenhar vi planlagt litt annerledes enn tidligere sesonger, fordi vi ønsket litt variasjon fra tidligere sesonger.

Så langt i år har vi vært i Belgia og syklet turrittvarianten av Liege - Bastogne – Liege, samt en tur til i Danmark og deltatt i Challenge Herning. Det vil si Tom Atle deltok, men Marianne måtte nøye seg med å se på. Bakgrunnen for dette er en skade som gjør det umulig for henne å løpe. Felles for begge utenlandsturene er dårlig vær. I Liege – Bastogne – Liege var det vind og regnbyger hele dagen, og sammen med drøyt 4000 høydemeter fordelt på 264km utgjorde dette en brutal dag på sykkelsetet. I Herning var vinden dominerende, og sammen med regnbyger ble også dette en tøff konkurranse. Når du trår 280w på flatmark og blir belønnet med 20km/t så blåser det friskt imot kan du si. Selve konkurransen var flott, og vi har like godt meldt oss på samme konkurranse til neste år igjen. Men nå står en ny utfordring foran oss, nemlig Tour Transalp.

Tour Transalp – hva er det?

I 2018 syklet Tom Atle Bike Transalp som er et etapperitt for terrengsykkel. Rittet varer i en uke, og krysser i løpet av uken alpene. Målgang skjer vanligvis enten i eller ved Gardasjøen. Starten pleier å gå fra Tyskland eller Østerrike. Man melder seg på og gjennomfører som tomannslag, og konkurransen er fordelt på følgende klasser: Menn, Kvinner, Mix, Masters menn og Grand masters menn (total alder innad i laget bestemmer klasser blant herrene). 

Tour Transalp er samme konsept, men foregår på landeveien i stedet for i terrenget. Vi deltok i Tour Transalp for første gang i 2014, og har nå altså meldt oss på for andre gang. Rittet starter i Innsbruck i Østerrike 23/6 og første etappe tar oss inn i Italia hvor mesteparten av rittet vil finne sted. Førsteetappen går over det ikke veldig ukjente Brennerpasset. Vi skal heldigvis ikke sykle på hovedveien som er en motorvei men på en bakvei/sidevei over Brennerpasset og ned til Brixen. Etter førsteetappen som er relativt enkelt sammenlignet med hva som kommer starter moroa med 3 knallharde etapper som alle har over 3000 høydemeter og har vanskelighetsgrad 5 av 5! Totalt skal vi tilbakelegge godt over 18000 høydemeter i løpet av uka, og vi skal over flere av de kjente fjellpassene som benyttes i Giro d´ Italia. De mest kjente fjellpassene i årets utgave er GaviaMortirolo og Stelvio (vi kjører ikke hele Stelvio, men tar av inn til Sveits tre kilometer fra toppen). Mer info om etappene kan du se her.

Vi har som nevnt hatt en vårsesong med mye møkkavær, men vi har fått gjennomført treningen tilfredsstillende, og føler oss så klare som vi kan være. Vi vet at dette kommer til å bli ordentlig slitsomt, at risikoen for dårlig vær i fjellene er tilstede, men det er likt for alle som deltar. Dette innlegget postes fra et hotellrom i Innsbruck to dager før start. I skrivende stund varsler værmeldingene om varmt vær, men det vet vi kan endre seg raskt. 

En kald og våt vårsesong  https://triatlonboka.no/ Super User