Etter fjordårets runde hvor vi repeterte flere triatloner vi har kjørt tidligere så bestemte vi oss for å prøve litt nye ting i år. Vi måtte selvfølgelig ta hensyn til Transalp i planleggingen av sesongen, så derfor valgte vi å teste ut Challenge Herning i Danmark. Dette er en halvdistanse med fyldig deltakerliste så vi tippet at dette ville bli bra.
Herning
Herning ligger relativt sentralt plassert på Vestjylland. Dette er en mer vindutsatt del av Danmark enn København og Helsingborg. Det er veldig greit å komme seg til Herning fra Norge. Vi svippet over til Hirtshals med danskebåten. Derfra er det ca 2,5 time med bil på gode danske veier til Herning. Vi booket oss inn på race-hotellet, en avgjørelse vi var veldig fornøyde med. Herning er en trivelig og kanskje litt søvnig by, men Challenge arrangementet vekker nok byen. Det er en del høyhastighetstrafikk på de danske landeveiene, noe som ikke innbyr til sykling. Siden vi ikke var særlig kjente så prøvde vi å finne frem i sykkeltraseen ved å følge skiltene. Litt forvirring var det da det blir avholdt flere triatlon arrangementer i forkant, og vi fikk erfare at de ulike rutene var skiltet også. Litt forvirring, men ikke verre enn at vi klarte å håndtere det. Svømmingen foregår i Fuglsang sø, som er en liten innsjø ca. ti minutters bilkjøring fra hotellet. Sjøen er idyllisk, og en ålreit arena å benytte som utgangspunkt for de siste øktene før det braker løs.
Værutsikter
Værmeldingen for konkurransedagen var ikke spesielt oppløftende med mye vind og regn i vente. Værmeldingen stemte rimelig godt, og det ble en hard dag ute i løypa…
T1 ved Fuglsang sø
Svømmingen
Svømmingen foregår som nevnt i en innsjø, men været den aktuelle dagen ga faktisk litt choppy forhold. For øvrig var det godt organisert på starten og i skiftesonen, så kudos til arrangøren for dette (dette var vår første triatlon med Challenge som arrangør).
Syklingen
Vel oppe og skiftet så bar det ut på flatt og åpent landskap. Motvinden var noe av det tøffeste Tom Atle noen gang har syklet i, ved ett tilfelle kikket han ned på wattmåleren og tråkket anstendige 280 watt på flatmark. Hastigheten på det samme tidspunktet var 20km/t! Syklingen er stort sett veldig grei, med noen få krappe svinger innledningsvis for deretter å være relativt flat og garantert superrask i litt mindre vindfulle forhold. I år satte imidlertid forholdene en stopper for de helt raske tidene, dessuten så kom regnet, og det var greit å ta det litt pent i svingene. Arrangøren opplyste om utvidet draftsone på 25 meter. I prinsippet synes vi dette er et positivt tiltak, men i praksis er dette umulig å håndheve når det er såpass mange deltakere på arrangementet. Grunntanken er god, men i praksis ikke mulig å gjennomføre uten å gjøre flere endringer i arrangementet som gir lavere tetthet av syklister i løypa. Inne i Herning var det Bike-catchere i T2. Disse var relativt overarbeidet, men Tom Atle fikk overlevert sykkelen uten tap av tid.
Løpingen
Skifting til løping var ganske tidkrevende, da man kald og våt skal forsøke å få på seg sokker og sko rimelig kjapt. Det tok den tiden det tok, og ut på løpingen var det. Faktisk rett ut på en rett strekke på en drøy kilometer, med retur samme vei. Det er faktisk ganske psykende å se hvor langt ut man skal for så å løpe samme vei tilbake i motgående kjørebane. At man må gjennom denne rettstrekka fire ganger på løpingen er det bare å stålsette seg for først som sist. Etter rettstrekka gikk løpingen opp og inn i byen, og passerte mange utesteder, og faktisk igjennom byens bibliotek. Innendørs løpingen i biblioteket var høydepunktet siden det var der folk hadde søkt tilflukt fra regnværet. Stor stemning inne på biblioteket altså. Utestedene var tomme, men det går lett an å forestille seg at det er god stemning når man løper rundt inne i sentrum på en solskinnsdag. Underlaget på løpingen er stort sett asfalt, men med innslag av brostein. Etter tre og en halv runde bar det inn til mål på torget, også der god stemning på tross av at værgudene forsøkte så godt de kunne å legge en demper.
Alt i alt
Vi likte oss godt i Herning, såpass godt at vi like godt har bestemt oss for å kjøre på nytt i 2020. Marianne fikk ikke deltatt i år pga. skade, men det hun så fristet til deltagelse, så vi krysser fingrene for bedre vær neste år.
Våre karakterer:
Organisering: | |
Trasé: | |
Arena: | |
Persepotensiale: | |
Publikum: | |
Service: |