Kjært barn har mange navn, og det er tilfellet med sykkelkross som det etter hvert har blitt hetende her på berget. Etter å ha tilbragt litt tid sammen med Tore Fonn som makker i Trans-Østerdalen og Transalp i sommer så fikk han lurt meg med til å prøve sykkelkross. Tore ga en fin introduksjon på sin egen hjemmemekkede sykkelkrossløype på Årbogen. Der får du alt som trengs i en sykkelkross rundløype.
Trappeløping på Gjøvik
Her kjenner jeg at det er på tide med en litt mer inngående forklaring om hva sykkekross egentlig er. Sykkelkross arrangeres i rundløyper av noe varierende lengde, men skal aller helst inneholde følgende elementer: Sand, Løpebakker hvor du løper enten med sykkelen på skulderen eller trillende ved sien av deg, forskjellige typer underlag (Asfalt, grus, sand, grass, gjørme), hindere som du enten kan hoppe over eller hoppe av sykkelen for å løpe over. I tillegg stilles det ganske spesifikke krav til sykkelen, hvor man benytter dekk med knaster, som ikke har tillatt dekkbredde mer enn 33mm. Det benyttes sykler som har bukkehornstyre. Blant elite og proffer sykles det et antall runder basert på hvor lang tid man benytter på første runde, hvor sluttiden skal bli på ca en time. For oss litt oppi åra så gjelder samme regel, men vi sykler i 45 minutter (Stol på meg, det er lenge nok).
Brutalt for utstyret, her drivverket etter 45min på Spikkestad
Rundene man kjører i sykkelkross er merket opp, ofte med sperrebånd, og det er som regel begrensede muligheter for å kjøre forbi. Pga. den begrensede varigheten så er intensiteten og kampen om plassene ganske heftig. Det sier seg selv at om du havner langt bak så koster det mye krefter å kjøre seg opp. På rundene er det også avsatt plass til depot, hvor man kan legge fra seg ekstrasykkel, eller reservehjul om man disponerer dette. Det er nemlig ikke tillatt å motta assistanse i løpet av rittet, man er selvberget med tanke på å fikse tekniske problemer.
Blinkskudd! Foto: Marianne Bordevik
Som nevnt er intensiteten høy, og dette kommer av alle de innlagte momentene i løypene. Løypene er som oftest laget slik at man må bremse og akselerere mange ganger i løpet av en runde, samt at man ofte må av sykkelen for å løpe. Dette koster selvsagt, og et sykkelkross ritt blir stort sett avgjort ute i løypa ved at den sterkeste og teknisk beste etter hvert siger i fra og fører til at deltagerne som oftest kommer inn en og en. Siden det kjøres i rundbane så ser man konkurrentene foran og bak nesten hele tiden, og på den måten er man både jeger, men blir også jaktet på i et ritt. Dette er med på å skru til intensitetsskruen flere hakk.
Morten Vaeng i aksjon på Gjøvik.
Etter å ha testet konseptet på Årbogen, så ble Tom Atle såpass gira at han meldte seg på og kjørte samtlige runder i norgescupen denne høsten. Det ble to dager på Gjøvik, Spikkestad, Svelvik og to dager i Skien. I tillegg ble det deltagelse i lokale Dikemark kross. Variasjonen på løypene er stor, så som deltager må du håndtere et bredt spekter av utfordringer. På Gjøvik var det tørre forhold, og forholdvis enkle forhold, imens Spikkestad og Dikemark var de to mest gjørmete rittene i år. Siden kross-sesongen her i landet foregår på høsten så vil det naturlig nok være varierende værtype, noe som legger en ekstra dimensjon til de ulike forholdene man må mestre. Det går hardt for seg i sykkelkross, og når fasiten er kjent så ble det et par turer nedpå, med en real faceplant på Gjøvik, og et rammebrudd på sykkelen på Dikemark. Ny kross-sykkel er kjøpt inn, men det er dessverre alt for lenge til den sesongen starter igjen.
Foto: Marianne Bordevik
Hva er overføringsverdien av sykkelkross til triatlon mon tro? At du utvikler bedre balanse og blir bedre til å håndtere sykkelen hersker det liten tvil om. Sykkelkross er også en fin måte å få trent på i en litt trå periode av året her på berget. At temperaturen kryper nedover gjør ikke så mye fordi varigheten er relativt kort, og intensiteten er høy. Om man trener for langdistanse triatlon så er det faktisk flott å få kjent litt på høy intensitet. Om du holder på med kortere triatlon så er dette svært god og relevant trening. Mye av innsatsen i et sykkelkrossritt vil nemlig ligge godt over terskel.
Og om ikke noen av disse påskuddene for å teste Sykkelkross når igjennom så er det dags for å si det som det er, det er nemlig vanvittig gøy, det viktigste av alt etter vår mening.