Premien i mål

Etter Ironman 70.3 Jönköping reiste Tom Atle til Trans-alp for en uke med terrengsykling i alpene. I mellomtiden forberedte Marianne seg i Nissedal. Deretter tok vi turen til Helsingör (veldig trivelig by synes vi) for en liten camp som forberedelser til konkurransen før vi startet formtopping på hjemmebane.

Vel tilbake i København gjorde vi de siste forberedelsene til konkurransen. Dette er andre gang vi deltar i København, og det er et fantastisk arrangement i en fabelaktig by. I fjor mislyktes Tom Atle med å fullføre da han fikk trøbbel med magen. Årets konkurranse innebar en viss usikkerhet med tanke på deltagelsen i Trans-alp som ble avsluttet ca en måned før Ironman København. Et par dager med sykdom var vel kanskje bare kroppens måte å si ifra om at nå trengtes det hvile, men disse kom rett i den planlagte oppkjøringen mot IM København. Marianne derimot hadde bare gode minner fra fjorårets konkurranse som var hennes første fulle Ironman. Hun hadde dessuten fått en god pause for å forberede seg best mulig til konkurransen.

Selfie etter en liten svøm på Amager

Noen småtips til de som ønsker å delta i Ironman København

Etter to deltagelser sitter vi igjen med noen erfaringer vi ønsker å dele. Reise er klart mest bekvemt å gjøre ved å ta danskebåten ned. Vi liker å komme frem i litt god tid, og vi ankom på fredag. Da fikset vi det praktiske (registrering og startnummer), samt fikk oss en liten båttur rundt i havnebassenget i København. Vi rakk også en liten svømmeøkt ute på Amager, som vi alltid pleier på ankomstdagen. På lørdag gjennomførte vi en bitteliten overgangsøkt med noen korte drag før vi gikk over utstyret en siste gang før vi sjekket det inn. I Ironman København er det sånn at T1 ligger ute på Amager (litt utenfor sentrum), men T2 ligger inne i sentrum, nærmere bestemt inne i et parkeringshus. Alt utstyret blir imidlertid sjekket inn ute på Amager, så blir T2 posen fraktet inn til sentrum. Det mest geniale vi gjorde i forbindelse med årets deltagelse var imidlertid å leie oss en sykkel. Det sammen med at vi leide en leilighet ute på Islands brygge var en vinnerkombo for å få en god natts søvn før konkurransedagen. Islands brygge ligger nemlig litt utenfor den mest hektiske bykjernen i København, samtidig som det er grei avstand til det meste. Fordelen er helt klart at støynivået i denne delen av byen er et helt annet enn inne i sentrum. På racedag hadde vi bare pakket de hvite posene i en liten bag vi hadde på ryggen, så syklet vi ut til Amager strand hvor svømmingen foregår. Syklene parkerte vi på T-bane stasjonen rett ved Amager. Dagen etter tok vi bare t-banen ut og hentet syklene.

Innsjekk på Amager

Konkurransen

Når vi svømte ute på Amager på fredag oppdaget vi at det var noen maneter i vannet. Dette så vi ikke noe til i fjor, men det vil sikkert variere fra år til år. Nå var det imidlertid en del maneter i vannet, noe Marianne fikk erfare da hun svømte omtrent tvers igjennom en manet på svømmingen. Da var Tom Atle mye heldigere, og hadde en udramatisk svømme-etappe. Svømmingen i København foregår i en kunstig bygget lagune, og det er aldri dypt og svømmingen ligger godt beskyttet fra havet utenfor. Det er saltvann, og forholdsvis klart vann, så vi definerer svømmingen som trivelig (med unntak av manetene).

Syklingen

Ironman København går for å være en av de raskere Ironman triatlon, ikke minst takket være en rask sykkel. Du bør allikevel ikke forregne deg med at syklingen er paddeflat, da blir du nemlig skuffet. Ut fra Amager sykler du gjennom sentrum, og langs kysten utover mot Helsingör, for deretter å ta av innover i landet. I det man tar av fra kysten endrer syklingen karakter og blir mer kupert. I årets utgave ble vi for sikkerhets skyld velsignet med relativt kraftig motvind på denne delen av syklingen. Når kursen vendes tilbake mot København igjen flater høydekurven ut, og snittfarten går opp igjen. Det kjøres to runder ute i terrenget før man tar turen inn til sentrum igjen, og kjører ned i parkeringshuset. I skiftesonen står det «Bik catchers» klare til å ta imot sykkelen din, så du kan fokusere på å finne posen din på et rack som du aldri har sett før. Dette er heldigvis logisk organisert, så det er ikke noe problem å finne frem til egen bag så lenge du klarer å huske ditt eget startnummer.

Løpingen

Så er det duket for fire og en halv rundes parademarsj inne i København sentrum. Det er god stemning under løpingen i København, og om du ikke har svidd av for mye krutt på syklingen så vil antagelig løpingen gi en god opplevelse. Løpingen foregår stort sett på asfalt, men med innslag av både brostein og faktisk bittelitt grus. Det er rikelig med stasjoner for mat og drikke, så du kan holde fokus på fremdriften hele tiden. Denne gangen fungerte magen til Tom Atle helt til mål, sånn at vi begge kunne ta en øl sammen i etterkant før vi kom oss tilbake til leiligheten.

Våre karakterer

Vi baserer vår vurdering på deltagelse i 2017 og 2018.

Organisering 5stars

Syklingen

Løpingen

Etterpå

København er en flott by, omtrent uavhengig av hva du foretrekker da den kan by på så mange kvaliteter. Vi ble igjen noen dager i etterkant for å slappe av. Vi tilbragte litt tid ute ved Amager på dagtid, vi var ute På Reffen og spiste Streetfood i en avslappet atmosfære, men vi var også inne i «Kødbyen» og spiste deilig mat og drakk øl i usnobbete omgivelser. Det er veldig ok å skeie ut litt etter en full Ironman, og du føler at du har fortjent det, vi synes i hvert fall det. Da er København den perfekte utgangspunkt for å kose seg med god mat og godt drikke.